Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
tularsuara
Search
6033
View
83
Reply

[Pelbagai] Adakah lagi seni anyaman ketupat?

[Copy link]

Author: seribulan    From the mobile phone    Show all posts   Read mode

Author
Post time 29-4-2019 06:39 PM | Show all posts |Read mode
Edited by seribulan at 8-5-2019 10:16 AM

Memang tidak pernah mahir menganyam ni beli je...
Pasar pagi ada yang masih jual ketupat anyam ni...




Reply

Use magic Report

Looking for Google Ads Manager expert. Freelance work from home. Profit sharing basis. Please send your resume to HR@cari.com.my
Post time 29-4-2019 07:06 PM | Show all posts
teman blh anyam, ketupat biasa & ketupat bawang
belajor dari arwah mak
penah niaga jual sarung ketupat kat tepi super kinta ipoh masa sekolah dulu

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 29-4-2019 07:43 PM From the mobile phone | Show all posts
Tak pandai.. Kalau anyam pun jd mcm x jd je.. Ujung2 ketupat segera.. Mudah. Tak lama sgt nak rebus. Ibu rmh rebus ketupat berejam.. Aduiii

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 29-4-2019 07:50 PM From the mobile phone | Show all posts
Ketupat ni tak gelemer kat ganu

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 29-4-2019 07:55 PM From the mobile phone | Show all posts
Umi kita pernah ajar tapi kita tak pandai la menyanyam..huhu
Reply

Use magic Report

Post time 29-4-2019 07:56 PM From the mobile phone | Show all posts
onexox97 replied at 29-4-2019 07:50 PM
Ketupat ni tak gelemer kat ganu

Ohh ye ke...kat Ganu popular tak kuah kacang..nasi impit?..

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 29-4-2019 09:19 PM From the mobile phone | Show all posts
Time raya berketupat palas jah.
Penah try anyam ketupat nasi tu berpeluh2 jugakla. Selalu time puasa deko2 ade je nak berketupat2 so google jela. Nmpak benar tangan x berseni

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 29-4-2019 09:42 PM From the mobile phone | Show all posts
ketupat mana tt? daun palas ke daun kelapa? ke daun reben

Saya boleh anyam yg ketupat nasi tu yg pakai pucuk kelapa. Yang daun palas isi beras pulut tu tak pandai, pernah cuba buat asyik tak jadi, jadi yg betina ke jantan yg isi terkeluar nanti tu.

Ketupat nasi ni alhamdulillah adik beradik pandai buat berkat pakcik makcik tok nenek sabar ajar kami dr kecil/remaja. Susah juga la mula2 belajar dulu lepas sorang2 ajar kami ni. Lama2 faham asas dia dulu nanti pandai la menyelit dia masuk mana2 nak jadi kelongsong tu. Lagipun boleh kata setiap tahun wajib buat ketupat nasi ni. Cuma masalah nak dapatkan pucuk kelapa la.. bila beli tiap2 tahun naik je harga, sampai pernah satu tahun tu mak cakap tak payah belilah... kita beli ketupat dalam plastik je.

Saya kalau buat ketupat ni ada sedara mara memang kami ajarkan  tak nak hilang benda ni... maklum la nanti dah tua tak berdaya teringin nak makan ketupat nasi takda pula org nak buat nanti tak sama tau aroma daun kelapa dengan plastik walaupun ada yg wangi huhuuu tambah pula nostalgia uolllllsss

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 29-4-2019 10:14 PM From the mobile phone | Show all posts
Ketupat ni kenangan sangat pada saya. Mak dan abah puas ajar saya menganyam ketupat tapi tak reti2. Langkah demi langkah arwah mak dan abah ajar

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 29-4-2019 11:24 PM | Show all posts
So ada berapa jenis ketupat sebenarnya dekat malaysia ni? Kalau paling popular ketupat apa di negeri/masa raya

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 30-4-2019 08:29 AM From the mobile phone | Show all posts
Ketupat sotong mak pandai buat.. Aci tak?

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 30-4-2019 08:30 AM From the mobile phone | Show all posts
ni kelongsong ketupat nasi yg kami buat tahun lepas hehee
IMG_20190430_082949.jpg

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 30-4-2019 08:31 AM From the mobile phone | Show all posts
makneng replied at 30-4-2019 08:29 AM
Ketupat sotong mak pandai buat.. Aci tak?

mak ni kan tak pasal mengidam pulok
Reply

Use magic Report

Post time 30-4-2019 08:40 AM From the mobile phone | Show all posts
Catpaw replied at 30-4-2019 08:31 AM
mak ni kan  tak pasal mengidam pulok

Alolo..esok cuti kan.. Pagi2 uolls pegi paso, cari sotong besor2, molek2.. Beli dlm sekilo ke, lps tu beli pulut.. Halba, daun pandan, gula melaka,santan segala. Balik rmh apa lagi, rendam pulut tu, siang sotong... Ketupat sotong tak yah susah2 nak anyam haha. Kalo mak suka pedas sikit..

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 30-4-2019 09:52 AM From the mobile phone | Show all posts
makneng replied at 30-4-2019 08:40 AM
Alolo..esok cuti kan.. Pagi2 uolls pegi paso, cari sotong besor2, molek2.. Beli dlm sekilo ke, lps ...

aha makneng ni. mak neng guna sotong jenis apa? iols tak pandai beli sgt sotong.


makneng buat sotong sumbat tak masa raya
Reply

Use magic Report

Post time 30-4-2019 09:59 AM | Show all posts
anyam ketupat memang fail. tapi balut ketupat palas tu, i olls je yg dapat skill tu.. kakak kakak i olls semua tak dapat..

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 30-4-2019 10:36 AM From the mobile phone | Show all posts
Catpaw replied at 30-4-2019 09:52 AM
aha makneng ni. mak neng guna sotong jenis apa? iols tak pandai beli sgt sotong.



Mak beli yg biasa2 je tu.. Yg panjang2 ada kaler purple tu.. Mak x tau la pula kalau2 ada sotong yg specific utk ketupat sotong. Normally raya mmg kat rmh akan buat ketupat sotong..
Reply

Use magic Report

Post time 30-4-2019 11:19 AM From the mobile phone | Show all posts
IMG_20190430_092507.jpg
Pandai buat ni. Tak perlu anyam

Dan ketupat tiga segi, letak pulut arung ke, inti serunding daging ke
IMG_20190428_144346.jpg

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 30-4-2019 01:47 PM | Show all posts
Dulu aku reti anyam jantung, bawang dan sate.. lepas kemunculan ketupan Nona hilang terus.. hampeh.. memang aku lupa terus...

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 30-4-2019 11:45 PM From the mobile phone | Show all posts
makneng replied at 30-4-2019 10:36 AM
Mak beli yg biasa2 je tu.. Yg panjang2 ada kaler purple tu.. Mak x tau la pula kalau2 ada sotong y ...

Bestnya makneng, pm alamat



Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2020 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
Advertise with us
Quick Reply To Top Return to the list