Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
tularsuara
Search
1234Next
Return to list New
3032
View
70
Reply

[Idea] ANDAI INI RAMADHAN/SYAWAL YANG TERAKHIR :(

[Copy link]

Author: seribulan       Show all posts   Read mode

Author
Post time 6-5-2019 08:18 AM | Show all posts |Read mode
Edited by seribulan at 7-5-2019 10:25 AM

Lontarlah buah fikiran...

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Looking for Google Ads Manager expert. Freelance work from home. Profit sharing basis. Please send your resume to HR@cari.com.my
Post time 6-5-2019 08:40 AM From the mobile phone | Show all posts
Terfikir jgk... mana tau kan?

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 6-5-2019 08:44 AM | Show all posts
sedihnya tajuk..

honestly sekali sekala timbul juga
soalan tu di hati..



Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 6-5-2019 08:55 AM | Show all posts
Kan

Di fikiran

Zero hutang
Agihan harta
Kurang dosa
Lebih pahala

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 6-5-2019 09:10 AM From the mobile phone | Show all posts
seribulan replied at 6-5-2019 08:55 AM
Kan

Di fikiran

Takot yg terakhir tapi tak ckp bekalan nk pegi..

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 6-5-2019 09:12 AM | Show all posts
alang2 dh terfikir camtu jom ramadhan kali ni kita all out buat ibadat

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 6-5-2019 09:25 AM From the mobile phone | Show all posts
semoga dapat beribadah dengan bersungguh2 umpama tiada hari esoknya, dapat buat segala amal kebaikan kebajikan sebagai bekal di alam sana, dapat minta maaf dan memaafkan pada org yg telah fitnah dan berbuat khianat kepada aku sekeluarga

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 6-5-2019 09:26 AM | Show all posts
takut juga...huhu

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 6-5-2019 09:58 AM | Show all posts
mmg ada terfikir..tapi bersediakah kita? semoga kita manfaatkan bulan Ramadan kali ini utk muhasabah diri dan melakukan amal kebaikan selagi mampu..dan mungkin ramadan ini permulaan utk seseorang yg selama ini makin jauh tersasar utk kembali ke pangkal jalan..dan mana tau mungkin bertemu lailatulqadar..ingatlah, dunia semakin tua..umur semakin meningkat..dan masa lalu sudah jauh meninggalkan kita..





Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 6-5-2019 11:13 AM From the mobile phone | Show all posts
Kuliah terakhir arwah malam tu. Semoga ramadan kali ni, lebih bermakna

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 6-5-2019 02:46 PM From the mobile phone | Show all posts
andai ku tahu ini Ramadhan terakhir
tentu siangnya aku sibuk berzikir
tentu aku tak akan jemu melagukan syair rindu
mendayu..merayu...kepada-NYA Tuhan yang satu
andai ku tahu ini Ramadhan terakhir
tentu solat ku kerjakan di awal waktu
solat yang dikerjakan...sungguh khusyuk lagi tawadhu'
tubuh dan qalbu...bersatu memperhamba diri
menghadap Rabbul Jalil... menangisi kecurangan janji
"innasolati wanusuki wamahyaya wamamati lillahirabbil 'alamin"
[sesungguhnya solatku, ibadahku, hidupku, dan matiku...
kuserahkan hanya kepada Allah Tuhan seru sekalian alam]

andai ku tahu ini Ramadhan terakhir
tidak akan ku sia siakan walau sesaat yang berlalu
setiap masa tak akan dibiarkan begitu saja
di setiap kesempatan juga masa yang terluang
alunan Al-Quran bakal ku dendang...bakal ku syairkan
andai ku tahu ini Ramadhan terakhir
tentu malam kan ku sibukkan dengan
bertarawih...berqiamullail...bertahajjud...
mengadu...merintih...meminta belas kasih
"sesungguhnya aku tidak layak untuk ke syurga-MU
tapi...aku juga tidak sanggup untuk ke neraka-MU"

andai ku tahu ini Ramadhan terakhir
tentu dirimu tak akan melupakan mereka yang tersayang
mari kita meriahkan Ramadhan
kita buru...kita cari...suatu malam idaman
yang lebih baik dari seribu bulan

andai ku tahu ini Ramadhan terakhir
tentu aku bakal menyediakan batin dan zahir
mempersiap diri...rohani dan jasmani
menanti-nanti jemputan Izrail
di kiri dan kanan ...lorong-lorong ridha Ar-Rahman

Duhai Illahi....
andai ini Ramadhan terakhir buat kami
jadikanlah ia Ramadhan paling bererti...paling berseri...
menerangi kegelapan hati kami
menyeru ke jalan menuju redha serta kasih sayangMu Ya Ilahi
semoga bakal mewarnai kehidupan kami di sana nanti... aamin ya rabbal alamin... makbulkanlah doa kami ini ya Allah. ...

Namun teman...
tak akan ada manusia yang bakal mengetahui
apakah Ramadhan ini merupakan yang terakhir kali bagi dirinya
yang mampu bagi seorang hamba itu hanyalah
berusaha...bersedia...meminta belas-NYA

lpas tulis ni mimin, terus rasa insaf yang amat mimin... thanks for thread....

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 6-5-2019 02:52 PM From the mobile phone | Show all posts
Edited by seribulan at 6-5-2019 04:41 PM
kristalbaby000 replied at 6-5-2019 01:46 PM
andai ku tahu ini Ramadhan terakhir
tentu siangnya aku sibuk berzikir
tentu aku tak akan jemu mela ...

Ni mimoon punya thread, bukan mimin @KILL_NANCY
Reply

Use magic Report

Post time 6-5-2019 03:02 PM From the mobile phone | Show all posts
seribulan replied at 6-5-2019 02:52 PM
Ni mimoon punya threas, bukan mimin @KILL_NANCY

thanks mimoon.... very good treads.... hehe... hope mimoon sihat sejahtera with ur family.... selamat berpuasa mimoon...

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 6-5-2019 03:51 PM From the mobile phone | Show all posts
kristalbaby000 replied at 6-5-2019 02:46 PM
andai ku tahu ini Ramadhan terakhir
tentu siangnya aku sibuk berzikir
tentu aku tak akan jemu mela ...

nangis saya baca post baby thank you. Semoga ramadan tahun ini lebih bermakna buat baby sekeluarga. Selamat mengimarahkan ramadan

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 6-5-2019 03:53 PM From the mobile phone | Show all posts
Setiap tahun hati sayu bila ramadhan datang dan pergi

Sayu bila datang sbb masih diberi kesempatan melaluinya, sayu bila pergi sbb tak ambil kesempatan kebaikan Dia sepenuhnya.

Takut sebenarnya, takut tak perform

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 6-5-2019 04:17 PM From the mobile phone | Show all posts
aleX-S replied at 6-5-2019 03:51 PM
nangis saya baca post baby  thank you. Semoga ramadan tahun ini lebih bermakna buat b ...

meols pun sedih juga lpas post tread ni. semoga kita semua cuba utk memperbanyakkan amalan di bulan ramadhan ini... andai lah kata... ini lah ramadhan terakhir kita... kita masih ada peluang betulkan amalan kita... thanks alex for ur reply... semoga Alex sekeluarga mendapat pahala yg berlipat kali ganda untuk ramadhan ini... aamin ya rabbal alamin....

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 6-5-2019 08:17 PM | Show all posts
pernah terfikir jg..bekalan tak cukup lg..
fikir anak2 pl mcm mana lah kalau akk takde
nnt..walau dah anak2 besar tp ya lah kita tak
tau sempat lg ke tak ye dak..berusaha dan msh
lg berusaha utk memperbaiki  semua..semoga msh
diberikan peluang utk akk..

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 7-5-2019 12:40 AM From the mobile phone | Show all posts
Harap hari2 terpenuh dgn amal ibadat yg sesempurna mungkin...
Hutang piutang haruslah terlangsai agar x bebankan family. Penting utk declare apa hutang yg ada dgn org yg rapat dgn kita. Kita pula jika didatangi pemiutang perlu terlebih dahulu rujuk org terdekat, jgn menonong je bayar.. sedih org amik kesempatan kt makcik i saat baru kehilangan suami.
Family, siapa la yg akan tengok2 kan mereka nanti. Sakit pening, segala kesempitan dan kesusahan siapa yg akan membantu...
Pasangan...dia akan baik2 saja dan ketemu pengganti nanti.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 7-5-2019 08:12 AM From the mobile phone | Show all posts
Slalu terfikir gak n takut sbb masih rasa amalan x cukup nak dibekal kat sana.semoga kita semua dijauhkan dr siksa kubur n azab neraka.aamiin.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 7-5-2019 08:35 AM | Show all posts
Edited by -adnil- at 7-5-2019 08:44 AM

sedihnya..kalau pikir mmg sayu n sedih..kalau bukan terakhir utk kita pun..terakhir utk org di skeliling kita pun sgt menakutkan kalau dipikir2....ssungguh teramat la suram ramadhan/syawal tnpa org trsayang

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2020 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
Advertise with us
Quick Reply To Top Return to the list