Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
tularsuara
Search
2607
View
12
Reply

9000 Koleksi Sampul Duit Raya

[Copy link]

Author: lanesra       Show all posts   Read mode

Author
Post time 18-5-2019 08:26 AM | Show all posts |Read mode




SETIAP orang mempunyai hobi berbeza. Begitu juga Siti Zainab Endol, 33, yang obses mengumpul sampul duit raya sejak di bangku sekolah. Kini, dia memiliki lebih 9,000 koleksi sampul duit raya yang dikumpulnya sejak 20 tahun lalu.

Koleksinya terdiri daripada pelbagai corak yang unik dan jarang dijumpai terutamanya sampul duit raya keluaran 1990-an.

Siti Zainab berkata, koleksinya membabitkan sampul duit raya keluaran bank tempatan dan luar negara dengan reka bentuk serta corak yang pelbagai.

Koleksi sampul duit raya ini membabitkan setiap perayaan di Malaysia seperti Aidilfitri, Tahun Baru Cina dan Krismas.

Setiap tahun saya akan ke bank untuk mendapatkan sampul duit raya bagi menambah koleksi, katanya.

Menurutnya, walaupun sudah lama terbabit dengan hobi itu, tetapi dia baru kembali aktif awal tahun ini.

Sebelum ini, semua koleksi disimpan dalam kotak tetapi kini, ia disusun dalam album supaya lebih teratur.

Saya melakukannya selepas melihat ramai pengumpul sampul duit raya di media sosial melakukan perkara sama, katanya.

Menurutnya, biarpun sekadar hobi tetapi dia turut menjual sebahagian koleksi sampul duit raya berkenaan kepada pengumpul lain.

Baru-baru ini saya menjual koleksi 1980-an dan 1990-an pada harga RM600.

Seperti barangan antik lain, sampul duit raya juga mempunyai nilai pasaran semasa dan harganya bergantung kepada usia sampul itu, katanya.

Katanya lagi, kesemua koleksi itu ditempatkan di satu sudut dalam rumahnya sebagai hiasan malah ia menjadi tumpuan saudara yang berkunjung.

Empat anak memahami minat saya dan ada kalanya, mereka turut membelek koleksi berkenaan sebelum menyimpannya semula, katanya.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Looking for Google Ads Manager expert. Freelance work from home. Profit sharing basis. Please send your resume to HR@cari.com.my
Post time 18-5-2019 12:21 PM From the mobile phone | Show all posts
Suka jugak collect sampul perayaan segala mala bank. Bila dah penuh buku mula la malas nak menambah2. Siyes lawa2 sampul duit raya drp bank2 ni.
Tabikla akak nih mampu wat hobi jadi pendapatan

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 30-5-2019 01:23 PM | Show all posts
Rajin nya kumpul
Reply

Use magic Report

Post time 30-5-2019 09:37 PM | Show all posts
komitment nak jaga sampul ni bukan senang... respect lah saya..
Reply

Use magic Report

Post time 31-5-2019 11:28 PM | Show all posts
saya pernah simpan sampul yg cantik  bagi 2/3 tahun, last tu buang jugak. Boleh buat koleksi macam ni memang hebat

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 31-5-2019 11:31 PM | Show all posts
tak sangka barang macam ni ada jugak pasaran. dulu rumah saya ada banyak barang yg lama lama, semua dah buang sebelum ni
Reply

Use magic Report

Post time 31-5-2019 11:36 PM | Show all posts
kadang ada sampul duit raya yg sangak cantik dan kualitinya sangat baik, saya guna untuk simpan resit beli belah

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 3-6-2019 02:04 PM | Show all posts
Loulki replied at 31-5-2019 11:31 PM
tak sangka barang macam ni ada jugak pasaran. dulu rumah saya ada banyak barang yg lama lama, semua  ...

Boleh try tgk ddulu market kat carousell cam na.. ada je yang jual benda2 macam ni...
Reply

Use magic Report

Post time 3-6-2019 02:42 PM | Show all posts
bonsari replied at 3-6-2019 02:04 PM
Boleh try tgk ddulu market kat carousell cam na.. ada je yang jual benda2 macam ni...

Nanti boleh buat duit raya lebih sikit tahun ni macam video raya dorang

Reply

Use magic Report

Post time 17-6-2019 02:19 PM | Show all posts
me selalu buang je. tak penah nak simpan..wpun kadang ade je sampul yang cantik2 rasa sayang nak buang..
Reply

Use magic Report

Post time 20-6-2019 09:37 AM From the mobile phone | Show all posts
simpan gak kalu ada yg shantik2
Reply

Use magic Report

Post time 21-6-2019 08:44 PM From the mobile phone | Show all posts
Rajinnya ada usaha nak collect sampul duit raya. Akak ni juga tunjuk contoh yg baik pada anak2. Hargai barang2.
Reply

Use magic Report

Post time 27-6-2019 06:36 PM | Show all posts
sakit hati kadang2 bila tgk budak2 buang sampul2 duit raya depan rumah..cantik2 plak tu...
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2020 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
Advertise with us
Quick Reply To Top Return to the list