Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
tularsuara
Search
12Next
Return to list New
3885
View
25
Reply

Bandar Tayeb di gunung tertinggi Yaman tidak pernah terima hujan

[Copy link]

Author: kucingitam    From the mobile phone    Show all posts   Read mode

Author
Post time 24-5-2019 12:06 PM | Show all posts |Read mode

Bagaikan sebuah negeri di atas awan, tidak ramai yang mengetahui akan kewujudan bandar Tayeb di Harraz ini.

Terletak di Semenanjung Arab.
Ianya terletak di kawasan pergunungan iaitu di jajaran gunung tertinggi di Yaman dan Semenanjung Arab yang juga sebahagian daripada kawasan Sarawat.

Binaan rumah penduduknya di kaki gunung memang cukup unik sekali. Lebih menakjubkan apabila bandar itu tidak menerima hujan kerana kedudukannya yang berada di atas awan.



Malah ia turut diiktiraf sebagai satu-satunya tempat tinggal atau bandar di dunia yang tidak menerima hujan.
Pernah menjadi sebuah kubu.Bangunan-bangunan di bandar ini dibina dengan batu pasir dan basalt dalam corak yang amat sesuai dengan alam sekitarnya menjadikan ia sebagai sebuah kubu kuat dinasti Sulaihid pada abad ke-11.



Uniknya, bandar yang dibina pada tahun 1037 ini masih wujud sehingga kini dengan penduduknya adalah yang beragama Islam.
Kedudukannya ini memberikan penduduk bandar berkenaan melakukan aktiviti bercucuk tanam seperti gandum, lentil, bijirin, kopi di teres-teres pergunungan ini.



Dalam bandar ini terdapat beberapa buah kampung yang diberi nama seperti Manakhah, Banu Mora, Al-Hajjara dan lain-lain lagi. Kampung Manakhah antara yang terbesar di Jabal Haraz dan mempunyai pasar yang menarik buat penduduk kampung berdekatan mendapatkan sumber mereka.


Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Looking for Google Ads Manager expert. Freelance work from home. Profit sharing basis. Please send your resume to HR@cari.com.my
Post time 24-5-2019 12:23 PM From the mobile phone | Show all posts
Ate..mane gambonye
Reply

Use magic Report

Post time 24-5-2019 12:25 PM | Show all posts
cam mana mereka dapat sumber air?
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 24-5-2019 02:13 PM | Show all posts

ate..ader 3 gambor tu..idok ke keme nampok wei?

Reply

Use magic Report

Post time 24-5-2019 04:19 PM From the mobile phone | Show all posts
kucingitam replied at 24-5-2019 02:13 PM
ate..ader 3 gambor tu..idok ke keme nampok wei?

Arakian tidaklah nampaknya gambar itu ye darling.
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 24-5-2019 04:26 PM | Show all posts
aik kenapa tak nampak ye. saya boleh je nampak ni..pelik ni..
Reply

Use magic Report

Post time 24-5-2019 11:18 PM From the mobile phone | Show all posts
kucingitam replied at 24-5-2019 02:13 PM
ate..ader 3 gambor tu..idok ke keme nampok wei?

Idok le nampok ye
Itu pasei teman tanye
Ade kotak kotak aje..
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 25-5-2019 09:14 AM | Show all posts
Edited by kucingitam at 25-5-2019 09:16 AM







Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 25-5-2019 09:17 AM | Show all posts
iols try upload sekali lagi gambarnya @shernazz, @noradil_06, @prettyuglybabe. boleh nampak tak?
Reply

Use magic Report

Post time 25-5-2019 10:48 AM | Show all posts
tak nampak ape pong
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 25-5-2019 10:55 AM | Show all posts
ok, ini pelik..kenapa aku nampak korang tak nampak ni...hmm
Reply

Use magic Report

Post time 26-5-2019 02:29 PM | Show all posts
Macam cantik. Nak tengok gambar please. Boleh ke pergi visit.
Reply

Use magic Report

Post time 26-5-2019 03:59 PM From the mobile phone | Show all posts
Reply

Use magic Report

Post time 26-5-2019 04:04 PM From the mobile phone | Show all posts
Reply

Use magic Report

Post time 26-5-2019 04:19 PM | Show all posts
subhanallah cantik ciptaan Allah s.w.t
Reply

Use magic Report

Post time 26-5-2019 04:23 PM From the mobile phone | Show all posts
nurrlisa replied at 26-5-2019 02:29 PM
Macam cantik. Nak tengok gambar please. Boleh ke pergi visit.

Sukar nak pi jejak ke sana. Pasainya bandar ni terletak kat kawasan puncak gunung berbatu, so memang rumit kalau nak akses pi sana. Ada yang dah penah sampai juga & depa habaq payah nak tahu mana mula dan berakhir setiap kampung tu. Kat pergunungan tu banyak perkampungan. Kebanyakan penduduk sana adalah orang Bohra yang berasal dari Madagascar, Singapura, Sri Lanka, India dll

Tapi jadi kelebihan kat penduduk sana bila orang luaq payah nak masuk. Pertama, bentuk muka bumi sana tu betindak sebagai pertahanan kepada depa dari sebarang bentuk pencerobohan. Yang kedua dapat ruang yang lebih luas untuk penanaman.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 26-5-2019 04:38 PM From the mobile phone | Show all posts
Cantik..rasa2 nk kna ada brapa ribu bru leh sampai...

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 27-5-2019 09:33 AM | Show all posts
terima kasih yang tolong tepek gambar tu.  tah kenapa i tepek tapi i sorang je nampak, yg lain takleh nampak
Reply

Use magic Report

Post time 27-5-2019 10:02 AM | Show all posts
hebatnya kekuasaan Allah..
pasti bersih udaranya..

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 27-5-2019 10:29 AM From the mobile phone | Show all posts
Remyda replied at 26-5-2019 04:23 PM
Sukar nak pi jejak ke sana. Pasainya bandar ni terletak kat kawasan puncak gunung berbatu, so mema ...

Tempat mcmni la yg iol teringin nak pergi...

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

12Next
Return to list New
You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2020 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
Advertise with us
Quick Reply To Top Return to the list