Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
tularsuara
Search
Medal khas "Senior Forumer" untuk yang daftar CARI dari tahun 2001 hingga 2010 sahaja. Untuk tebus, sila klik disini
9649
View
155
Reply

[Sarawak] Ba'kelalan : Jom kita petik epal

[Copy link]

Author: FanTasyCreaTioN       Show all posts   Read mode

Author
Post time 1-8-2021 04:44 PM | Show all posts |Read mode
Ba'kelalan lembah epal Sarawak

Ba'kelan adalah satu-satunya tempat di Sarawak yang anda dapati orang Lun Bawang menanam epal di dataran tinggi Maligan
Anda tidak dapat menjumpai epal yang sedap ini di pasar raya tempatan kami kerana kos pengangkutan yang tinggi - tetapi anda boleh pergi ke sana - bukan sahaja anda mempunyai epal yang sedap untuk dimakan, anda juga dapat menemukan Ba'kelan, tempat yang paling menarik dan orang yang paling mesra di bumi

Ba'kelalan adalah sekumpulan sembilan kampung di Tanah Tinggi Maligan di Bahagian Limbang, Sarawak, Malaysia sekitar 3,000 kaki di atas permukaan laut dan 4 km dari sempadan dengan Kalimantan Indonesia dan 150 km dari bandar Lawas yang terdekat. Terdapat sembilan kampung di Ba'kelalan. Penduduk kampung di sini tergolong dalam suku Lun Bawang.




Rate

2

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 1-8-2021 04:45 PM | Show all posts





Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 1-8-2021 04:47 PM | Show all posts






Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 1-8-2021 04:50 PM | Show all posts
wahhh bestnya.. untunglah yang duk sana
nak pegi limbang pun susah skrg ni

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 1-8-2021 04:54 PM | Show all posts
Vellfire replied at 1-8-2021 04:50 PM
wahhh bestnya.. untunglah yang duk sana
nak pegi limbang pun susah skrg ni
kan ...

dah la dekat ngan Bario... terkenal dengan beras yang sedap


Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 1-8-2021 04:56 PM From the mobile phone | Show all posts
Wahhh bestnya...rezeki orang kat sana

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 1-8-2021 04:58 PM | Show all posts
FanTasyCreaTioN replied at 1-8-2021 08:54 AM
kan ...

dah la dekat ngan Bario... terkenal dengan beras yang sedap

teringin nak pegi sana deng

boleh order kot.. suruh member kat sana poskan

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 1-8-2021 05:03 PM | Show all posts
Lengkong replied at 1-8-2021 04:56 PM
Wahhh bestnya...rezeki orang kat sana
tapi kan ...
sebenar nya kesian kat dier rang ni...

projek yang di usul kan ni tak lengkap dengan plan camne nak market kan ...

sehingga ada buah2 tu jatuh gtu jer ...
nak jual takde yang nak beli... sebab ramai menanam menda yang sama ...

nak jual ... rega pengangkuran lagi mahal dari hasil jualan tu nanti ...


Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 1-8-2021 05:03 PM From the mobile phone | Show all posts
kalo tempat ni buat cam cameron...agk2.. akn 'merosakkan'...tempat tu dan kehidupan penduduk situ tak???

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 1-8-2021 05:07 PM | Show all posts
Vellfire replied at 1-8-2021 04:58 PM
teringin nak pegi sana deng

boleh order kot.. suruh member kat sana poskan
kamek sik teringin ke sia

dari tempat dirik ya dekat kali...
mun dari tempat mek tuk...

bapak mek pernah pergi sia dolok...
jauh nya madah ... maok jalan kaki berjam2 masuk kampung sia ...
mungkin masa ya sikda jalan darat kali...
dalam 30 tahun dolok


Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 1-8-2021 05:10 PM | Show all posts
Skuau replied at 1-8-2021 05:03 PM
kalo tempat ni buat cam cameron...agk2.. akn 'merosakkan'...tempat tu dan kehidupan penduduk situ ta ...
memang dah ada projek kerajaan ..
tanam apple ...
tanam limau manis ...

tapi...
masa mengusulkan projek tu ... dier rang tak terpikir camne nak pasar kan ...

untuk ke bandar besar terdekat pun makan masa berjam2 ...
tak berbaloi dengan duit minyak berbanding dengan harga jualan tu nanti ...
ni cerita kawan masa sekolah dulu...
dalam 10 tahun gtu


tak tau sekarang ...
mungkin dah ada bantuan dari kerajaan ...


Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 1-8-2021 05:11 PM From the mobile phone | Show all posts
Tak sangka ada ladang epal di sana. Tak boleh ke dieksport ke Brunei?

Rate

2

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 1-8-2021 05:14 PM | Show all posts
Tinot7 replied at 1-8-2021 05:11 PM
Tak sangka ada ladang epal di sana. Tak boleh ke dieksport ke Brunei?
ngah carik2 update ...

sebab sblom ni FC cuma tau payah nak pasar kan sebab tempat mereka tu dengan bandar besar terdekat agak jauh ...

upah pengangkutan saja pun dah sekian ...


Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 1-8-2021 05:18 PM From the mobile phone | Show all posts
FanTasyCreaTioN replied at 1-8-2021 05:14 PM
ngah carik2 update ...

sebab sblom ni FC cuma tau payah nak pasar kan sebab tempat mereka tu den ...

Pasaran malaysia mungkin tak sesuai kalau jadi mahai. Tapi iols tgk beras bario tuh ada jahh dijual kat semenanjung.
Kalau epal sarawak dijual di semenanjung, pasti ada pembeli.
Kalau nak pasarkan ke singapura, kena compete dgn epal luar negara. Pasarkan ke brunei mungkin lebih laku. Bergantung kpd org tgh utk dptkan pembeli.

Rate

2

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 1-8-2021 05:25 PM | Show all posts
Tinot7 replied at 1-8-2021 05:18 PM
Pasaran malaysia mungkin tak sesuai kalau jadi mahai. Tapi iols tgk beras bario tuh ada jahh dijua ...
ha`ah beras memang boleh d jual keluar ... sebab sifat beras tu sendiri tahan lama ...

berbanding dengan epal... mungkin pihak kerajaan kena pikir kan jalan untuk menolong dier rang ni ... samada pengurusan camne nak bagi tahan lama atau camne dier rang boleh jual hasil tanaman mereka ...

selain epal... strawberi , beras ... dan garam bukit pun hasil dari sini juga ...

garam bukit sedap

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 1-8-2021 05:32 PM | Show all posts
FC jumpa artikel ni ...

Credit kepada Jabatan Pertanian Malaysia ...

BA'KELALAN - surga tersembunyi Sarawak
(idris bald)

Ba'kelalan yang berkedudukan berhampiran pintu masuk Brunei, Kota Kinabalu dan Indonesia mempunyai lokasi yang strategik serta berpotensi sebagai kawasan tanaman padi SRI atau Sistem Keamatan Padi (System of Rice Intersification) secara organik.

Sehubungan dengan itu satu lawatan kerja oleh beberapa orang pegawai pertanian dari Putrajaya, Limbang dan Lawas telah mengadakan lawatan kerja bagi memberi penerangan kepada penduduk dan petani Ba'kelalan.

Lawatan diketuai oleh Ketua Pengarah Pertanian, Dato' Ahmad Zakaria bin Mohamad Sidek. Beberapa siri lawatan ke kawasan tanaman padi telah diadakan sebelum sesi penerangan diadakan kepada penduduk dan petani setempat.

Kesempatan ini juga telah digunakan oleh rombongan untuk melawat projek-projek pertanian lain seperti tanaman kopi Arabica, strawberry dan garam bukit yang diusahakan oleh petani Ba'kelalan.











Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 1-8-2021 05:38 PM From the mobile phone | Show all posts
Waaa best nya naik fokker ... Tp now naik bas pun x lepas.... Sedeh!!

Rate

2

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 1-8-2021 05:46 PM From the mobile phone | Show all posts
Cantiknya!! Siap pakai baju tradisional posing dgn epal.
Boleh buat epal pai sbg sarapan ke minim petang ke

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 1-8-2021 05:48 PM From the mobile phone | Show all posts
Bestnyaaaaa. Nak pergi I memang suka sangat sarawakkkk

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 1-8-2021 05:48 PM From the mobile phone | Show all posts
FanTasyCreaTioN replied at 1-8-2021 05:10 PM
memang dah ada projek kerajaan ..
tanam apple ...
tanam limau manis ...

Pulak.. semoga ada jln selesai
Sedapnya epal hehee lama tak mkn

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2021 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
Advertise with us
Quick Reply To Top Return to the list